Jumaat, 8 Jun 2007

Betapa Bestnya Tak Pakai Anti Virus

Ni aku nak cerita kenapa korang tak perlukan anti virus.

Dalam beberapa hari ni aku dah cuba disablekan anti virus ku AVG Free...
Komputer aku bertambah laju dan sangat lancar.

Tak berisiko ker?
Apa yg korang nak takut sangat. Klau ada benda terjadi korang mesti dapat perasan punya. Komputer bertambah lembab, hang, mungkin ada alert yg mengarut. Pastu kena scan lama....

Ataupun selagi file virus tu tak diusik (diklik), maka komputer korang masih dalam keadaan selamat. Senang jer nak kenal. Kalau ada file pelik dlm komputer korang berformat exe(biasanya). Waktu tulah baru korang scan pakai anti virus.

Aku tengok apa yg av boleh sangat buat. Kadang-kadang bukan real protection dia boleh buat. Lagi baik aku pakai Hijackthis. hijackthis ni berfunfsi mengesan sesuatu makhluk asing di dalam komputer. Cuma pakar jer yg reti guna..hehehe

Lagipun klau korang rasa website yg korang lawat tu tak selamat senang jer.. buang cache, cookies kat browser.

Banyak lagi tips nak bagi klau tak nak pakai anti virus..tapi terlupa plak seperti pada waktu bila anti virus diperlukan.
Bagiku anti virus hanya melembabkan komputer.

Ni cuma pandangan aku...
Aku tak bertanggungjawab ke atas komputer sesiapa yang meniru cara ku.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku pn x gune antivirus. bile ade virus, install la kejap. then buang balik.. ehe. btol, comp jd lebih laju

ahib0205 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ahib0205 berkata...

seriously aku setuju sgt2! Kawan aku ada sorg yang tak pernah pakai! tp bukan main dia surfing mcm2. hahaha... dia ok takdak hal la. tp aku takut beb... hahahahaa.. aku pakai avg jek dari dulu. memang paling ringn yang aku penah try la

it-man berkata...

waahh..nampaknya ada juga beberapa org yg macam aku.

Untuk mengambil sikap berhati-hati aku cuma klik ctrl-alt-del serentak untuk tengok proses apa yang berjalan.

Aku cuma tinggalkan proses asas windos sahaja...