Jumaat, 15 Disember 2006

Kenali Komputer - Apa itu Internet?

Apa itu Internet?????????
Internet ialah satu rangkaian komputer yg sangat besar dan dihubungkan ke seluruh dunia melalui protokol Tcp/ip atau packet switching communication protocol (aku pun tak tau).

urutan cara bagaimana komputer kite dihubungkan ke internet:-

  1. Kite akan menghubungi ISP yg kite langgan macam TMNet melalui modem. Modem tu akan hantar signal yg diberikan komputer kite ke ISP Internet Service Provider(Penyedia Perkhidmatan Internet) melalui wayar telepon.
  2. daripada ISP kite akan dibawa terus ke...dunia internet. Data2 daripada website yg kite hendak kunjungi akan di download(muat turun/masuk dalam komputer kite) ke dalam komputer kite. Website yg kite bukak adalah datangnye daripada komputer lain yg terletak di berbagai-bagai ceruk dunia. Terdapat berjuta-juta komputer yg meletakkan berbagai website seperti yahoo.com atau google.com.
  3. Kite membuka website melalui browser internet seperti Internet Explorer, Mozilla Firefox, Netscape, Opera dan banyak lagi...browser inilah yang akan terjemahkan data yg kite terima dari internet kepade teks, gambar, video dan lain2 lagila...
okey..ni jelah yg dapat aku bagi tau secara asasnye bagaimana internet itu berfungsi.......

Tiada ulasan: