Ahad, 3 Jun 2007

Media Center Percuma

Kepada yang tak tau apa itu media center. Media center secara yang aku paham (yg aku paham sorangler..) ialah tv yang diadaptasi untuk bermain muzik, tonton tv, tengok gambar, surf internet dan pelbagai perkara yang korang terpikir untuk kegunaan seisi keluarga. Baca Sini Untuk Kefahaman Lebih.

Fungsi dia cam tv yang berupaya seperti komputerlah lebih kurang dan boleh dikawal pakai remote.





Tapi tak sangka lak ada sistem operasi (os) media center yang free. Aku tau lepas baca topik cikgureza di forum putera. Sini. Os Media Center yang free ni guna Linux.

Tapi sebelum tu aku tunjukkan media center yang popular dan berbayar. Ni haa...
Windows XP Media Center Edition 2005

Tapi korang percaya tak media center yang fungsinya memang canggih tu boleh didapatkan secara percuma. Ni aku senaraikan website Media Center yang boleh dimiliki secara percuma:-

1. Freevo
2. Elisa
3. GeeXbox
4. Media Portal
5. MythTv
6. LinuxMCE
7. My Media System

mungkin ada lagi kot..

Betulkanlah aku klau ada tersilap. Aku bukannya tau sangat pun pasal Media Center.
Siapa yang nak guna tu mestilah ada duit sikit untuk membeli peralatannya jika belum ada.
Pastu guna jelah Media Center yang free untuk jimat kos.

Tiada ulasan: