Sabtu, 2 Jun 2007

Pesaing Microsoft Vista

Seperti yang diketahui ramai oleh kebanyakan makhluk dunia, Microsoft telah melancarkan Windows Vista yang vey powerful interface ...fuh memang cantik. Saper yang tak pernah tengok tu cari kat google.

Tapi sekarang, ada satu sistem operasi (os) yang ingin menyaingi vista iaitu ubuntu. Ubuntu ialah os open source daripada keluarga Linux. Tapi korang tengok takde pape kan kat interface (antara muka) nya. Biasa jer...

Tengok video ni:-


Terpegun tak dengan interface Ubuntu. Sebenarnya ubuntu menggunakan beryl untuk memutasikan dirinya hingga sebegitu rupa. Dan yang pentingnya ialah ubuntu + beryl = free...

Tak payah keluar duitpun untuk menggunakannya.

Sebelum korang guna Windows Vista lebih baik fikir dulu...

Mana lebih Berbaloi ?

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Linux buruk lak..font rendering dia saks..tulisan besar, kasar..Buat sakit mata je tengok..Kalau tak customize, mmg nyampak nengok..PC aku dual boot XP dan Ubuntu (you buntu?) - aku guna Wubi. google WUBI..

it-man berkata...

ubuntu buruk yer.. ko menambahkan kebuntuan aku.

Wubi tu aku tau dah...
Tapi nak download ubuntu lembab sangat.

Kalau aku memang dah ada ubuntu iso tak boleh terus ke guna wubi tu?

Tanpa Nama berkata...

boleh..tapi ko tak boleh guna iso ubuntu yang biasa tu..ko kena guna iso yang untuk text mode install(ubuntu-7.04-alternate-i386.iso) download dekat website ubuntu..jalankan Wubi macam biasa..letak settings elok2..masa dia cuba download iso tu, ko cancelkan..dalam folder [rootdrive]\wubi\install\ ko delete fail "ubuntu-7.04-alternate-i386.iso.partial" dan salin "ubuntu-7.04-alternate-i386.iso" yang ko dah download ke dlm folder tu..pastu ko jalankan sekali lagi setup Wubi tu guna setting sama macam ko pilih dalam setup tadi..nanti dia suruh ko reboot..masa dekat boot menu pilih "Ubuntu" untuk sambung setup..